Dlaczego warto wybrać Grupę GRX do roweru typu Gravel ?
Grupa Shimano GRX to grupa szczególna ponieważ została stworzona specjalnie do roweru szutrowych od podstaw. Shimano postanowiło tutaj odrobić lekcję i nadać napędowi szczególne cechy które będą spełniały wymagania nawet najbardziej wymagających „ Gravelowców”
Nowy kształt klamkomanetek
Shimano zaprojektowało kształt klamkonetek od nowa. Sama klamka Jest szersza co zapewnia lepszy chwyt i hamowanie. Oś Dźwigni została też wysunięta do góry w porównaniu do poprzednich klamkomanetek z grup szosowych dzięki czemu musimy wkładań mniej siły by odpowiednio docisnąć klamkę hamulcową
System Servo Wave który pozwala ustawić wyczulenie klamkomanetek
W podgrupie Shimano RX800 zastosowano technologię Servo Wave znaną z hamulców MTB. Dzięki czemu możemy ustawić sobie modulację siły hamowania a więc ustawić czy klamki maja szybciej bardziej agresywnie atakować hamulec już po delikatnym dotknięciu czy bezpiecznie ale opieszale reagować
Możliwość zamontowanie jedynie Hamulców hydraulicznych w grupie GRX plus możliwość zamontowania klamek przełajowych
W ofercie Shimano GRX na próżno nam będzie szukać mechanicznych klamek hamulcowych. Firma poszła ewidentnie na jakość i bezpieczeństwo kolarzy podczas długich wypraw. Wiadomo puryści będą narzekali że jedynie mechanika jest najlepsza na długich wyprawy ale wiadomo jakość hamowania takiego układu pozostawia sobie wiele do życzenia. Shimano jednak nie chciało pójść na kompromis i we wszystkich swoich podgrupach zamontowała wydajne hamulce hydrauliczne W grupie GRX mamy też możliwość zamontowania hydraulicznych dodatkowych klamek bezpieczeństwa co znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo i możliwości hamowania na kierownicy typu baranek ponieważ mamy możliwość złapania hamulca z każdej pozycji na kierownicy
Wysunięta Korba
Korba wysunięta o 2,5 mm do przodu względem standardowych modeli szosowych . Niby jest to mały zabieg. Ale dzięki temu rozwiązaniu łańcuch nie ma prawa wejść w konflikt z grubszą oponą stosowaną w rowerach gravelowych. Jak widzimy wszystko w tej grupie zostało przemyślane.
Specjalnie zaprojektowana przerzutka oraz napinacz
W przerzutce Shimano GRX zamontowano rozpinane sprzęgło przerzutki dzięki czemu na asfaltowym terenie możemy takie sprzęgło rozpiąć by biegi łatwo wchodziły gdy zaś zaczyna się trudny teren możemy aktywować sprzęgło dzięki czemu zyskujemy dodatkową przyczepność i mniejsze prawdopodobieństwo ( a wręcz zerowe) że łańcuch nam spadnie Przerzutka została zaprojektowana w systemie Shadow plus. Jej konstrukcja dzięki temu jest bardziej płaska prawie nie wystająca poza ramę . Ma to szereg zalet w terenie wystająca przerzutka poza obrys roweru było najczęstszą przyczyną jej rozregulowania gdy trafiała na przeszkodę w postaci np. jakiegoś krzaczka. Schowana przerzutka bliżej ramy na pewno znacząco zmniejsza możliwość uszkodzenia przerzutki.
Przerzutka Obsługuje kasety o zakresie nawet do 46 zębów
Shimano wypuścilo na rynek przerzutkę z bardzo długim wózkiem. Przerzutki Shimano GRX RX800 Oferują dość szeroki zakres przełożeń między 11-42 natomiast po zamontowaniu specjalnej dokładki do haka przerzutki można tą pojemność przerzutki znacznie powiększyć Wiele części jest kompatybilna z innych grup Komponenty kaseta, łańcuch suport czy tarcze hamulcowe nie są dedykowane do sytemu GRX co jest niewątpliwą zaletą. Częsci te można wybrać z innych grup Shimano ze względu na specyfikację techniczna i wykonanie które preferujemy
Elektroniczna grupa GRX
Warto się zastanowić szczególnie gdy chcemy jeździć rowerem zimą . Ponieważ rower bez mechanicznych linek przerzutowych będzie jeździł niezawodnie szczególnie zimą gdy właśnie linki mogę ulec zamarznięciu i ich prac nie będzie dostatecznie płynna,. Dodatkowo elektroniczne klamkomanetki GRX posiadają inną ergonomię . Będzie to szczególnie przydatne dla osób o małych dłoniach ponieważ łatwiej w elektronicznych kalmkomanetkach klika się następne przełożenia