Rower ostre koło
Osoby, które mają pierwszy raz styczność z rowerem typu ostre koło zawsze zastanawiają się czemu te rowery są takie drogie? Przecież nie mają „drogich” przerzutek, amortyzatorów czy wyposażenia typu ‘nie-wiadomo-jaki’ bagażnik. Wielu z nich także myśl, że te rowery to po prostu wynik działania marketingowców: czyli Ktoś buduje je niskim kosztem, a później próbuje wcisnąć ludziom kit i sprzedać taki rower za wielokrotność swojej realnej ceny.
W artykule spróbuję wam uzasadnić dlaczego wiele części do ostrego koła jest droższa niż przeciętna część do innego roweru - co wpływa finalnie na ostateczną cenę roweru.
• Rama rowerowa
Ceny podstawowych surowych stalowych ram zaczynają się od 450 zł jednak na tym nasz wydatek się nie kończy bo taką ramę trzeba pomalować. Najlepszym i najwytrzymalszym sposobem pomalowania ramy jest malowanie proszkowe. Taka usługa jest pracochłonna i kosztowna, a cena pomalowania takiej ramy waha się w granicach 250 – 300 zł. Z o wiele wyższym wydatkiem trzeba liczyć się gdy wybieramy ramy aluminiową, aluminiowo-karbonową czy ze stali cro-mo. Waga roweru ma bezpośredni wpływ na odczucia z jazdy rowerem, więc niższa waga = wyższa cena. Jednak w dalszym ciągu jest to tylko odczucie lekkości, sprytności takiego roweru, łatwości w przyspieszaniu. Moim faworytem jednak wciąż pozostaną ramy stalowe, które pomimo dość dużej wagi świetnie amortyzują wstrząsy i są odporne na uszkodzenia mechaniczne.
• Koła rowerowe
Większość ludzi złapie się za głowę, ponieważ za parę podstawowych kół do ostrego koło trzeba zapłacić 500 zł. Nie jest to jednak efekt działań marketingowych na zasadzie “ma być drogo i koniec”. Cenę kół bardzo podbijają piasty typu filip -flop, które najlepiej żeby były na łożyskach maszynowych. Piasta ta pozwala na kręcenie kół do przodu i do tyłu oraz możliwości montażu z jednej strony zębatki torowej a z drugiej wolnobiegu co pozwala na konwersję ostro koło / single speed czysto teoretycznie tylko przez wyjęcie i obrócenie koła o 180 stopni. Gdy do ceny tych piast dodamy porządne obręcze które muszą wytrzymać duże przeciążenia przy hamowaniu (szczególnie tylna obręcz, szprychy i nyple) to cena rośnie proporcjonalnie i nie jest to wynikiem użytych podzespołów.
• Suport rowerowy
Ta w sumie niepozorna mała część w rowerze jest odpowiedzialna za płynność i poprawność działania całego układu napędowego. Można wręcz powiedzieć, że jest to serce roweru. Chyba żaden z nas nie chciałby by właśnie serce roweru było zrobione ”gównolitu”. Najlepsze naszym zdaniem są suporty stalowe marki tange ponieważ posiadają stalowe miski. Co do suportów na oś zintegrowaną to rzadko ją się stosuje z powodu dość dużej odległości blatu korby od ramy (spowodowanych budową suportu), która ma zewnętrzne miski. Dlatego taki suport jest rzadko używany, gdyż linia łańcucha jest wtedy niepoprawnie prowadzona. Porządny suport na kwadrat kosztuje około 100 zł.
• Korba rowerowa
Poprzez korbę przekazujemy energię na łańcuch, który to napędza bezpośrednio koło poprzez zębatkę torową. Na korbie skupia się także cała energia, gdy chcemy rower typu ostre koło zatrzymać. Dlatego nieprzypadkowo korby te są takie drogie - muszą być zrobione z najlepszych i najtrwalszych materiałów, by korba nie pękła podczas użytkowania. Ceny „normalnych” korb torowych zaczynają się od 300 zł.
• Łańcuch rowerowy
To on przekazuje energię na zębatkę torową, a zębatka poprzez swój obrót napędza koło. Jest to też nasz hamulec w rowerze torowym. Najważniejszą cechą takiego łańcucha jest jego odporność na rozciąganie. Uwierzcie mi: nie jest fajnie co parę przejazdów napinać napinaczem koła, ponieważ mamy lekko rozciągnięty łańcuch. A uwierzcie mi, Jeżeli wprawicie się w jeździe na ostrym będziecie odczuwali lekki luz lub zbyt mocne napięcie łańcucha, więc w rowerze torowym najlepiej by łańcuch jak najdłużej utrzymywał tą sama długość i nie rozciągał się jak guma. My jesteśmy najlepiej przekonani do łańcuchów marki izumi. Cena porządnego Łańcucha to około 80 zł.
• Zębatka torowa
Kryterium jakości to jak najlepsza stal z jakiej jest wykonana. Te tańsze będą bardzo szybko się zużywały. Cena lepszej zębatki torowej zaczyna się od 50 zł
• Opony rowerowe
Kojarzycie pewnie z użytkowania samochodu, tania opona = słaba przyczepność i słabe odczucia z prowadzenia samochodu, częsta utrata trakcji czy hałas. Podobnie jest w oponach rowerowych. Czym lepsza opona tym bardziej będziemy mogli ją „napompować” jednocześnie nie tracąc na miękkości tej opony i przyczepności. Opona będzie wręcz kleić się z asfaltem.
Resztę części nie będziemy opisywali, ponieważ są bardzo podobne jak w „normalnych” rowerach i nie powodują aż tak znacząco zwiększonych kosztów.
Czy ostre koło to drogi rower
Reasumując – „Ostre koło” musi być drogie bo wynika to z zastosowanych częsci, ktore same w sobie muszą być dobrej jakości a za tym idzie cena.. Oczywiście możecie kupić rowery tego typu np. za 1000 zł, ale nie oszukujmy. Te rowery ostrymi kołami są jedynie z wyglądu . I po paru przejazdach lub większych przeciążeniach przy hamowaniu nadają się do naprawy lub wymiany. Ostre koło to rower który nie wybacza słabej jakości części. Po prostu nie dają rady. Dobre części tez niestety sporo kosztują ale ostre koło to rower bardziej hobbystycznie a nie „daily” wiec jest to można powiedzieć drogie hobby.
Autor: Łukasz Szczęsny
Jan Dirocki
Miałem do czynienia z tą firmą Wyjątkowo przeprowadzili renowacje roweru Passat dla przypomnienia to taka treningówka z lat 80 Wyszło rewelacyjnie.Ponadto cena nie za wysoka do ogromu pracy i terminowość usługi Polecam
Jan Dirocki
Miałem do czynienia z tą firmą Wyjątkowo przeprowadzili renowacje roweru Passat dla przypomnienia to taka treningówka z lat 80 Wyszło rewelacyjnie.Ponadto cena nie za wysoka do ogromu pracy i terminowość usługi Polecam