Korba ostre koło torowa SUGINO PISTA Srebrna 46
Dostępność: tymczasowo niedostępny
Wysyłka w: 24 godziny
Korba Sugino pista ostre koło torowa 44 czarna
Dostępność: tymczasowo niedostępny
Wysyłka w: 24 godziny
Korby torowa to bardzo ważny element roweru. To ta część przekazuje napęd poprzez łańcuch. Szczególnie w napędach torowych ważne by ta część roweru była bardzo wytrzymała. Ponieważ oprócz funkcji napędowej pełni także funkcję hamującą ponieważ łańcuch w takich rowerach jest na sztywnie połączony z tylną zębatką. I zwolnienie obrotu korby powoduje jednocześnie spowolnienie tylnego koła i hamowanie. W tym momencie łańcuch generuje na korbę ogromne przeciążenia . Dlatego musi być naprawdę solidnie zbudowana.
Korby mają system mocowań blatów 5 śrubowy. Najlepsze korby torowe posiadają średnicę mocowania blatów 144 BCD. Ten standard jest najlepszy i pozwala zakupić dowolne Blaty nawet do 55 zębów . Mniej popularnym standardem jest 130 BCD choć równie dość często stosowanym. Spotykany jest on zazwyczaj w korbach nie używanych stricte na zawodach torowych ale równie bardzo dobrych. Można też spotkać korby ze standardem 110 BCD lub 135 BCD ale znalezienie zamiennego blatu do takiej korby będzie graniczyło z cudem. Więc w zasadzie zakup korby z takim standardem jest ekonomicznie nie opłacalny.
Optymalna długość ramienia korby torowej to 165 mm ale standard 170 mm nie powinien być zbyt problematyczny pod warunkiem że mamy technikę jazdy która nie zbyt mocno pochyla się na zakrętach.
Standardem mocowania takiej korby do suportu jest połączenie na tzw kwadrat. Oprócz korb torowych ze zintegrowaną osią. Nie ma co się obawiać że jest to starodawne mocowanie ponieważ bez problemu dobierzemy suporty np marki Tange . Które są niezwykle wytrzymałe i wydajne.
Jako że korba stanowi bardzo ważny element takiego roweru nie warto na niej oszczędzać.
Rodzaje korb rowerowych
Wyróżniamy kilka różnych rodzajów korb rowerowych ze względu na ich zastosowanie. Miedzy innymi są to korby jednorzędowe, w których skład wchodzą korby torowe, miejskie typu NEXUS, jednorzędowe do rowerów typu Downhill czy jednorzędowe do BMX’ów. Wszystkie z nich charakteryzują się jednym blatem, aczkolwiek nie do końca rozmiarem. Występują one w różnych wielkościach, a dokładniej różnią się ilością zębów. Każda z tych korb wyróżnia się rozmiarem tylko i wyłącznie dlatego, iż chodzi zazwyczaj o styl jazdy, przeznaczenie i nasze osobiste preferencje w przełożeniach. Korby dwurzędowe wykonane z dwóch blatów różniących się od siebie rozmiarem wykorzystuje się w rowerach szosowych czy w rowerach typu Gravel. W tych obu przypadkach kładzie się duży nacisk na większą ilość przełożeń, co pozwala nam otrzymywać lepsze osiągi. Historycznym już układem wykorzystywanym w korbach jest system trzyrzędowy. Te zastosowania miały miejsce w prawie każdym typie roweru, jednak nie do końca się to sprawdzało. Towarzyszyła temu duża masa i dodatkowe ciężkie mocowania przedniej przerzutki.
Czy korby rowerowe można przerabiać ?
W większości korb bardzo dobrym zastosowaniem jest możliwość wymiany samego blatu bez konieczności zmiany całego ramienia korby, ale warto zwracać uwagę na rozmiar w jakim standardzie BCD jest korba, co ułatwi nam dobór komponentu. Jeśli jesteśmy w tym punkcie, warto pamiętać, że nie tylko możemy oddzielnie wymieniać blaty, ale także oba ramiona korby w zależności od zastosowania czy bikefittingu zawodnika użytkującego. Wtedy natomiast jesteśmy w stanie dostosować materiał do własnych preferencji. Systemy mocowania korb do suportów są opisane w zakładce ‘’Suporty” i w tym przypadku nic się nie zmienia, dalej występuje system na kwadrat, octalink oraz zintegrowane.