
Czym różni się gravel od innych rowerów?
Wiele osób zarzuca rowerowi typu gravel że jest jedynie przerośniętą szosówką i wymysłem marketingowym taki by sprzedać taki sam produkt ( rower szosowy) ale pod inną nazwą. W rzeczywistości tak nie jest. Rower szutrowy jak go zwą został poddany wielu przeróbkom tak by o wiele lepiej sprawdzał się w terenie niż zwykła szosówka jednocześnie zbytnio nie tracąc swoich właściwości jezdnych do jazdy po asfalcie.
Poniżej wypunktowujemy wam najważniejsze modyfikacje które zostały dokonane w rowerze Gravelowym:
Niżej położona mufa suportu
Niżej położona mufa suportowa sprawia że rower rower typu gravel jest bardziej stabilny na bezdrożach, a więc jest o wiele stabilniejszy w terenie niż rower szosowy, rower dzięki temu ulepszeniu jest mniej podatny na wywrotki w trudnym terenie oraz o wiele wygodniejszy w prowadzeniu w ciężkim terenie
Wyżej położona główka sterowa
Rower typu gravel ma o wiele wyżej położoną główkę sterową ramy, nie bez przyczyny, takim rowerem często wybieramy się właśnie na długie wyprawy a więc musimy mieć o wiele wygodniejsza pozycję za kierownicą a nie bardziej sportową jak w rowerze szosowym. Dlatego w „ szutrówkach” tak poprowadzono geometrię by bardziej wyprostowywała sylwetkę by nasze ciało mogło znieść nawet bardzo długie ponad kilkusetkilometrowe wyprawy
Geometria pozwalająca zmieścić szersze opony
Często zarzuca się rowerowi typu gravel że jest przerośniętą szosówką . Lecz w rowerze szosowym maksymalne opony jakie możemy umieścić to 700 x 28c. W gravelu geometria ramy została tak stworzona by zmieścić opony nawet do 700x42 c a nawet w skrajnych przypadkach 700 x 50 c. Co pozwala nam stawić nawet bardzo duże opony nawet przy montażu błotników. Należy jednak pamiętać że rower gravelowy to rower przejściowy który pozwala spokojnie i fajnie przejechać drogę asfaltową ale także będzie miał dobre właściwości w terenie. Wiec nie należy zbytnio przesadzać z wielkością opon tak by rower nie stracił na swojej uniwersalności.
Sztywne osie
Sztywne osie w rowerze typu gravel to wręcz standard. Wprowadzono je nie bez przyczyny. Wcześniejsze rozwiązania mocowania na śrubę czy na samozamykacz nie były idealne , szczególnie pod względem utrzymania tej samej pozycji piasty. W rozwiązaniu na sztywne osie pozycja piasty jest zawsze taka sama mimo wielokrotnego wyjmowania i zdejmowania koła co sprawia że raz wyregulowany bardzo dokładnie napęd takim pozostaje. Nie było tak przy wcześniejszych rozwiązaniach. Koło które było zamontowane w innej pozycji nawet o kilka milimetrów zmieniało pozycję kaset, więc kaseta była przesunięta względem pozycji przerzutki tylnej co automatycznie powodowało lekkie rozregulowanie się napędu
Mocowania na bagażniki
Rower typu gravel w odróżnieniu od szosówki różni się wieloma mocowaniami na bagażniki. Nie ma tutaj zaskoczenia. Sama z wielu nazw tego roweru „ rower wyprawowy” wskazuje że rower często będzie jeździł w długie trasy a do tego potrzeba też odpowiedniego ekwipunku . A by załadować odpowiednio duży ekwipunek potrzeba odpowiednich bagażników które wymagają odpowiedniego standardu montażu.
Kierownica baranek do gravela
Rowery typu Gravel różnią się szczególnie kierownicą typu baranek. Nie jest to jednak standardowa kierownica szosowa. Różni się ona znacznie szerokością oraz wysunięciem dolnego chwytu oraz małą wysokością. Wszystkie te cechy sprawiają że kierownica typu baranek która jest w znacznej mierze wykonana do jazdy szosowej dzięki tym ulepszeniu doskonale sprawdza się do jazdy po szutrach i zapewnia stabilność i lekkość kierowania w terenie.
Mocowania na bidony
Standardem w rowerach Gravelowych stało się mocowanie na dwa bidony a nawet często spotykane są trzy mocowania na bidon. Rower gravel to długodystansowiec. A dziwnie i głupio byłoby zatrzymywać się co chwila by uzupełnić płyny. Wymyślono więc by zwiększyć ilość mocowań na bidony.